Affärsetik
Att följa principerna i uppförandekoden är ett gemensamt ansvar.
Som anställd måste du känna till innehållet i uppförandekoden och fundera över hur den kan tillämpas i dina arbetsuppgifter. Du uppmuntras och ska känna dig fri att anmäla eventuella överträdelser.
NCC strävar efter långsiktiga affärsrelationer som grund för att skapa kundvärde, aktieägarvärde samt trygga och utvecklande arbetsplatser. Vi uppnår detta genom vårt agerande och visar våra kunder och andra intressenter att vi är ett pålitligt och hederligt företag som står bakom våra åtaganden.
Därför är det viktigt att kommunicera uppförandekoden och att den är en naturlig del i samarbetet med affärspartner och andra tredje parter.
Lagar, föreskrifter och internationella konventioner
Det säger sig självt att NCC följer lagar och internationella konventioner, vilket innebär att vi alltid respekterar och håller oss till den lagstiftning och de föreskrifter som är relevanta för vår verksamhet. Vi förväntar oss därmed att alla anställda har kännedom om vilka lagar och regler som gäller i deras specifika funktion eller roll.
Affärsrelationer
På NCC är vi ärliga och öppna i våra relationer med affärspartner och tredje part och vi förväntar oss att våra affärspartner och deras leverantörer i sin tur beter sig på samma sätt. Vi lever upp till våra åtaganden och respekterar de överenskommelser vi har ingått. Vi förväntar oss att våra affärspartner för vidare våra eller likvärdiga värderingar, genom hela leveranskedjan. Vi förväntar oss att de agerar enligt värderingar som stämmer överens med vår uppförandekod och visar att de följer dessa.
Praktiska riktlinjer
- Jag respekterar och agerar enligt de gemensamma beslut och regler som gäller på NCC och lever upp till NCC:s åtaganden. Jag styrs av värderingar som ärlighet, respekt och tillit.
Nolltolerans mot mutor och korruption
På NCC gör vi enbart affärer baserat på det unika och förtjänster som våra produkter, tjänster och arbetskraft har. Vi tolererar inte mutor eller korruption och ger därför inte gåvor eller förmåner av värde till offentliga tjänstemän eller företagsrepresentanter för att påverka beslut.
Praktiska riktlinjer
- Jag visar alltid försiktighet och återhållsamhet och ser till att det finns med ett yrkesmässigt/seriöst inslag om jag erbjuder gåvor, måltider, fester, sportevenemang och annan form av representation till kunder, offentliga tjänstemän, underleverantörer, leverantörer, konsulter eller andra externa intressenter.
- Jag accepterar inte gästfrihet eller gåvor från någon som NCC har, eller kan komma att ha, en affärsrelation med om det handlar utöver normal representation, skapar en känsla av skyldighet eller strider mot NCC:s policys för omsorg och uppträdande.
- Jag övertygar affärspartner om NCC:s ställning genom styrkan i mina försäljningsargument.
- Jag ger aldrig något av värde till en offentlig anställd om jag inte fått bekräftat att det är lagligt och förenligt med NCC Compass, intressentens egna regler/riktlinjer eller andra riktlinjer i branschen.
- Jag förvränger aldrig sanningen vid någon form av transaktion. Jag använder inte en tredje part, exempelvis agent eller distributör, för en underlättande betalning eller muta.
-
Om jag är tveksam, vänder jag mig till Ask Me-funktionen för vägledning.
Konkurrensrätt
NCC arbetar konkurrenskraftigt på marknaden för att möta våra kunders behov och öka aktieägarvärdet. Vi ingår inga avtal eller medverkar i aktiviteter som begränsar konkurrensen. Som exempel tillåter vi inte någon form av konkurrensbegränsande beteende såsom prissamverkan, kartellbildning eller missbruk av marknadsdominans. Vi stöder i alla delar av verksamheten en korrekt och allsidig konkurrens vid anbud, offerter, upphandlingar
och inköp.
Praktiska riktlinjer
- Jag ingår inga avtal med konkurrenter utan att först ha kontrollerat situationen med affärsområdets jurist.
- Jag träffar aldrig någon överenskommelse om prissättning eller uppdelning av marknader. Om jag är ombedd att ingå ett sådant avtal, avvisar jag bestämt erbjudandet på ett sätt som inte kan missförstås. Jag lämnar mötet, dokumenterar händelsen och rapporterar den till min chef och affärsområdets jurist.
- Jag är särskilt försiktig i mitt förhållande till konkurrenter.
- Jag ser alltid till att alla möten dokumenteras.
- Jag är särskilt försiktig om NCC har en dominerande ställning på en viss marknad.
- Om jag är tveksam, vänder jag mig till Ask Me-funktionen för vägledning.
Intressekonflikter
En intressekonflikt föreligger när någons privata intressen kolliderar, eller skulle kunna kollidera, med NCC:s intressen. Som anställda på NCC är vi skyldiga att informera vår närmaste chef om all affärsverksamhet som bedrivs utanför NCC-koncernen. Vi får inte på något sätt arbeta eller indirekt medverka i någon affärsverksamhet som konkurrerar eller gör affärer med NCC. Vi får inte heller delta i aktiviteter som kan leda till intressekonflikter eller användas för personlig vinning i relationer med affärspartner. Det betyder att vi inte får ge eller ta emot personliga gåvor eller tjänster till ett värde som överstiger en viss nivå, eller delta i kostnadsfria aktiviteter som ligger utanför normal affärsverksamhet. Vi tar inte heller emot eller ger någon form av löften som är förknippade med mottagande av gåvor. Som medarbetare måste vi upplysa vår närmaste chef om personliga intressekonflikter.
NCC som företag ger inte bidrag eller donationer till politiska organisationer. Även om företaget inte tar någon partipolitisk ställning uppmuntras de anställda att aktivt intressera sig för samhällsfrågor och delta i aktuella debatter.
Praktiska riktlinjer
- Som NCC-anställd undviker jag varje situation där jag skulle kunna utnyttja min yrkesroll på något sätt för personlig vinning, eller där det finns risk att jag påverkar ett beslut som på något sätt skulle strida mot NCC:s intressen.
- Jag upplyser omedelbart ledningen om eventuella intressekonflikter, eftersom det i vissa fall kan krävas förhandsgodkännande från NCC.
- Jag inleder inga privata och/eller personliga relationer med en NCC-anställd som direkt eller indirekt rapporterar till mig utan att först informera min chef.
- Om jag är osäker på om en verksamhet jag bedriver kan innebära en intressekonflikt, vänder jag mig till Ask Me-funktionen för vägledning.
Motverka penningtvätt
NCC följer de lagar som gäller för att förhindra att penningtvätt förekommer. Penningtvätt är olika typer av arrangemang för att dölja kriminell verksamhet eller presentera den som legitim genom att få olagliga penningtransaktioner att se ut som lagenliga.
Praktiska riktlinjer
- Jag gör allt som är realistiskt möjligt för att identifiera och bedöma hederligheten hos våra affärspartner och säkerställa att de gör affärer på ett lagenligt sätt.
- Jag är försiktig om jag uppmanas att överföra pengar till en mottagare eller ett land som inte har att göra med transaktionen.
- Jag ifrågasätter misstänkta beteenden. Ta upp problemet med en medlem av NCC Treasury, NCC Legal eller NCC Security.
Information om sociala medier
Endast personer som är speciellt utsedda får uttala sig för NCC:s räkning. Som NCC-medarbetare är vi alla medvetna om den tydliga skillnaden mellan våra personliga åsikter och åsikter som representerar en officiell NCC-ståndpunkt eller NCC:s åsikter. Vi är noga med att inte lämna ut konfidentiell information om NCC eller andra, förutom till sådana som har ett legitimt behov och som är godkända att delges informationen. Information som delas via snabbmeddelanden, texter, bloggar och sociala nätverk kan få omfattande och permanent spridning och få en negativ eller skadlig inverkan på dig som privatperson, NCC och våra intressenter.
Praktiska riktlinjer
- Jag är försiktig när jag offentligt diskuterar företagets verksamhet eller sitter och arbetar på en bärbar dator eller annan IT-enhet.
- Jag hämtar, använder eller avslöjar inte konfidentiell information utan uttryckligt godkännande från ledningen.
- Jag låter aldrig tredje part att få tillgång till NCC:s anläggningar utan relevant tillstånd.
- Jag hänvisar alla förfrågningar från analytiker eller investerare till NCC Investor Relations.
- Om jag vill använda medieverktyg för att beskriva min arbetsdag eller mitt arbete som NCC-medarbetare är jag tydlig med vem jag är och vad jag arbetar med och respekterar NCC:s värderingar och uppförandekod.
- Jag ger aldrig intryck av att jag talar för NCC:s räkning i någon form av privat kommunikation, inklusive medieverktyg (online-forum, bloggar, chattrum, poddsändningar, Facebook, Linkedin, Twitter etc.), utan uttryckligt godkännande.
- Om jag får kännedom om olämpligt agerande eller något som NCC bör reagera på informerar jag NCC:s Head of Digital.
- Innan jag uttalar mig i media om frågor som rör företaget, kontaktar jag NCC Group Communication för råd.
Personuppgifter
NCC samlar in och bearbetar personuppgifter om konsumenter, anställda och tredje part enbart enligt gällande sekretesslagar och relevanta NCC-riktlinjer. Konfidentiell information om anställda lagras på ett säkert sätt och får endast, om inte lagen kräver annat, delges behöriga personer.
Praktiska riktlinjer
- Jag samlar endast in personuppgifter för lagliga, legitima syften – ”bra att ha” är inget giltigt skäl.
- Jag lämnar aldrig ut personuppgifter till andra än anställda eller samarbetspartners som har ett legitimt behov av informationen, och följer alltid gällande sekretesslagar.
- Om jag är osäker vänder jag mig till NCC HR eller NCC Compliance för råd.