Medarbetare och team
NCC är ett kunskapsföretag med ambitionen att vara ledande i expertis inom byggprocessen. Tillgång till medarbetare med rätt kompetens är av yttersta vikt för att fortsatta växa och nå framgång. Därför satsar NCC stort på kompetensutveckling och ledarskap. Som grund behövs en stark och sund företagskultur.
En alltmer komplex byggprocess kräver specialister och experter inom många olika områden. För att tillgodose ett ökat kompetensbehov behöver NCC nå en så stor, relevant kompetensbas som möjligt. Mångfald och inkludering är en förutsättning för att lyckas. NCC har nolltolerans mot diskriminering. Ingen medarbetare ska hindras i sin utveckling och karriär på grund av diskriminering och vi strävar efter och följer upp balans mellan kvinnor och män i NCC:s ledningsgrupper.
Värderingar och beteenden för en stark företagskultur
NCC:s värderingar Ärlighet, Respekt och Tillit fungerar som vägledare för medarbetarnas beteenden. Tillsammans med önskade beteenden, Star behaviors, och uppförandekoden är de grunden i NCC:s kultur. De uttrycker tydligt vilka beteenden NCC vill uppmuntra och gör det samtidigt klart vilka beteenden som inte är önskvärda. De ska skapa värde för kunder, ge synergier mellan olika delar av företaget, höja kompetensen och bygga kunskap.
Mångfald och inkludering
NCC har behov av de mest kompetenta, kunniga och erfarna människorna i branschen för att fortsätta växa och nå framgång. Det är därför viktigt att vara ett attraktivt val för samtliga målgrupper som har den kompetens som NCC efterfrågar. NCC driver ett flertal satsningar för att öka mångfalden i koncernen.
- I Sverige finns bland annat en mångfaldskommitté som arbetar med olika initiativ för att främja inkludering och mångfald, exempelvis vid chefers arbetsmiljöuppföljning och vid onboarding av nyanställda.
- I Sverige finns även kunskapshöjande temadag på temat diskriminering och mobbning, deltagande i det externa mentornätverket Pepp och NCC:s sedan länge etablerade kvinnliga nätverk Stella.
- I Norge är NCC en aktiv partner i nätverket Diversitas, det ledande nätverket i branschen för att främja diversifiering och jämställdhet.
- NCC lyfter också fram förebilder och personer med olika bakgrund och erfarenhet i samband med rekrytering.
Icke-diskriminering
NCC accepterar ingen form av diskriminering och agerar kraftfullt när incidenter rapporteras. Skulle någon form av trakasserier, diskriminering eller kränkande särbehandling upptäckas har NCC en väl inarbetad process och handlingsplaner för att vidta lämpliga åtgärder
NCC:s frågefunktion Ask Me och visselblåsningsfunktion Tell Me finns tillgängliga för alla typer av ärenden, externa som interna, där händelser som upplevs bryta mot NCC:s uppförandekod kan rapporteras anonymt genom en visselblåsarfunktion. NCC vidtar alltid åtgärder, såsom disciplinära åtgärder, när det är tillämpligt. NCC:s medarbetarundersökning omfattar också frågor kopplade till diskriminering.
På frågan om anställda känner sig trygga med att inte utsättas för diskriminering, trakasserier eller mobbing hade NCC ett genomsnittsvärde 2023 på 8,8 av 10, vilket är bättre än extern benchmark.
Utbildning/Utveckling
Tillgång till rätt kompetens är av yttersta vikt för NCC:s fortsatta framgångar och tillväxt. Förmågan att attrahera, utveckla och behålla medarbetare med rätt kompetens är därför centralt. NCC erbjuder medarbetare kontinuerlig kompetensutveckling anpassad till individens och företagets behov. NCC har ett nära samarbete med akademiska institutioner i Norden och Europa för att utveckla programmen. Samarbete sker bland annat med Handelshögskolan i Stockholm, Copenhagen Business School, IMD och Oxford Global Projects, knutna till Oxford University.