Kvarteret Johanna – ett stort och komplext projekt mitt i centrala Göteborg
Kvarteret Johanna är beläget mitt i centrala Göteborg, ett stenkast från Centralstationen. Projektet omfattar fem olika fastigheter som tillsammans bildar kvarteret Johanna.
I september 2021 påbörjades renoveringen av Kvarteret Johanna, ett samarbete mellan NCC och Hufvudstaden.
Kvarteret Johanna är ett stort och komplext projekt. NCC:s uppdrag är att renovera och bygga om befintliga byggnader från tidigt 1800-tal, tidigt 1900-tal och 1970-tal. Ett nytt hus ska uppföras mitt i kvarteret och hela det nya kvarteret ska byggas ihop med en påbyggnad om tre våningar då husen är i varierad höjd. På taket ska stora terrasser anläggas med trädgårdar.
Peter Olsson, projektchef på NCC Building Sweden, har varit med från start och kan projektet in i minsta detalj:
– Tidigare var logistiken den största utmaningen, men nu skulle jag säga att komplexiteten är den största utmaningen, där vi bland annat hanterar varierande höjder och 20 olika fasader. Alla arbetsmoment kräver unika lösningar, säger Peter Olsson.
I en av de äldre byggnaderna från 1800-talet har större delen av teglet rivits och murats upp för att återskapa byggnaden. Huset är murat med tvåstensmurar och träbjälklag. Under vintern återskapades översta bjälklaget och omfattande provisoriska smidesavväxlingar i fasaden har gjorts. Detta för att väderskyddet ska kunna stå kvar när fasadställningen som tidigare bar väderskyddet rivs, lösningen krävs för att kunna fortsätta med nybyggnaden av det hus som ska byggas parallellt.
– Det är ett fantastiskt hantverk som utförts av murarna, huset kommer att bli ett fint inslag i den ljusgård som kommer att byggs kring innerfasaden på huset, säger Peter Olsson.
Små gjutningar och nattarbete för att klara logistiken
I nybyggnadsdelen har sedan tidigare bottenplattan gjutits för källaren och stommen är på väg upp. Plattan gjöts i flera små etapper om cirka 80 m³ per dagsgjutning då arbetet måste anpassas till kollektivtrafiken som ligger i direkt anslutning till projektet.
– Vi planerar för en forcering av stommen för nybyggnadsdelen för att vara klara med tornkranarna i augusti 2024 och augusti 2025, då Göteborgs stad har gett oss slot-tider för spåravstängning utmed Södra Hamngatan. Vid spåraravstängningen då all kollektivtrafik stoppas, kommer krandemontaget genomföras under de flesta av dygnets timmar, säger Peter Olsson.
Projektet byggs på en mycket begränsad yta mitt i centrala Göteborg
Kvarteret Johanna är omgiven av gågator och Brunnsparken, en av stadens större knutpunkt för kollektivtrafiken. Läget med intensiv kollektivtrafik och begränsningar av arbete och trafik inom Vallgraven ställer höga krav på logistiken då arbetet ska utföras på en liten yta mitt i centrala Göteborg.
Med anledning av det centrala läget är det inte möjligt att ta emot leveranser till projektet under rusningstrafik. Dessutom finns även begräsningar på lastbilarnas tillåtna längd och vikt som får köra i centrala Göteborg, något som gjort att projektet anpassat stommen efter lastbilarnas tillåtna längd.
Från operatör till rådgivare inom logistik
Genom flera års nära samarbete med Trafikkontoret och kompetenta medarbetare är Kvarteret Johanna idag en förebild och ett referensprojekt för Göteborgs Stad.
– Vi har under en längre tid samarbetat med Trafikkontoret för att möjliggöra byggnationen, idag hänvisar Göteborgs Stad till oss för rådgivning kring planering av logistik i stadskärnan. Det har varit en lång resa och det ligger många timmars samarbete bakom framgången, säger Peter Olsson.
Nästa stora milstolpe
I sommar planeras för en krandemontering, ett arbete som kräver minutplanering för att anpassas till kollektivtrafiken så att allt fungerar enligt plan. Då kommer spårvagnstrafiken att stängs av, kraftledningen från spårvagn och belysning demonteras, mobilkran monteras, byggkranen demonteras, kranhålet ska byggas igen, därefter ska allt återställas. Detta sker under två väldigt intensiva veckor.
Under hösten påbörjas hyresgästanpassningar som kommer att pågå fram till 2026. Den sista delen av stommen ska resas, och i december 2025 har projektet tätt tak.