Minutiös planering löste logistikutmaning vid Korsvägen
Vid Västlänken, deletapp Korsvägen, kommer den nya underjordiska station Korsvägen byggas med tre uppgångar. Bottenplattan på E05 Korsvägen i Göteborg blir en gigantisk pjäs och måste därför gjutas i flera delar.
– Att gjuta bottenplattan är en milstolpe i alla projekt, vår milstolpe var aningen annorlunda eftersom den rör gjutningen av den första delen av bottenplattan. När bottenplattan till stationen är klar kommer den att vara 46 m bred, 139 m lång och 1,8 m tjock. Det är en enorm pjäs och därför måste vi gjuta den i flera olika delar, säger Markus Lakkala, platschef, NCC Infrastructure.
Logistikutmaning vid trafikintensiva Korsvägen
– De som någon gång varit vid Korsvägen i Göteborg vet att det är mycket trafik och rörelse i området: spårvagnar, bussar, biltrafik, cyklister, gångtrafikanter under de allra flesta av dygnets timmar. Det har krävts en minutiös planering med flera olika parter under flera år för att skapa rätt förutsättningar för ett genomförande utan oplanerade stopp, säger Markus Lakkala.
Arbetet inleddes 12 december och pågick under ett drygt dygn, 28 timmar. Under gjutningen användes fem pumpbilar; två placerade på vardera sida om schaktet och en nere i själva schaktet. Omkring 380 transporter krävdes för att leverera betong i en jämn ström till de fem pumpbilarna. Gjutningen flöt på helt enligt plan.
Vattenrör löser grundvattnet
Ytterligare en utmaning var att gjuta in grundvattenrör i bottenplattan. Rören, som är 800 mm i diameter, behövde vattenfyllas och fixeras för att inte flyta upp under gjutningsprocessen. Dessa rör utgör ett så kallat flödesfönster för grundvatten och möjliggör att grundvatten kan flöda under själva stationen, 25 meter under markytan.
– Projektet har skarpa krav för grundvattnet med löpande rapportering till Trafikverket och vidare till Länsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet för projektets miljötillstånd. För att grundvattnet ska vara opåverkad av arbetet med Västlänken utförs dessa anpassningar i konstruktionen, säger Karl Martin Iversen, hydrospecialist, NCC Infrastructure.
Totalt kommer nio sektioner att gjutas för att färdigställa hela bottenplattan. Arbetet med nästa sektion av bottenplattan, som inte är fullt lika stor, är i full gång. Den första sektionen var den största av alla nio sektioner.