Trafik- och markarbeten Tingstad
På uppdrag av Trafikverket bygger NCC trafiklösningar som förbättrar trafiksäkerheten och framkomligheten vid Tingstadstunneln inför och under tiden den ska renoveras. Affären är en utförandeentreprenad i samverkan med ett ordervärde på ca 100 MSEK.
Tingstadstunneln är en av Västsveriges viktigaste förbindelser som nu behöver renoveras. NCC har fått i uppdrag av Trafikverket att göra olika förberedande arbeten kring mark och trafik för att möjliggöra stängning och renovering av Tingstadstunneln.
Stort projekt fördelat på flera etapper
För att kunna leda om de stora trafikflödena krävs såväl tillfälliga som permanenta trafiklösningar att leda om trafiken till. Uppdraget omfattar byggnation av nya motorvägsramper, breddning av vägar och andra åtgärder vid Olskroksmotet, påfartsramp vid Marieholm, och Lundbyleden. Vid tunnelmynningarna ska NCC bygga överledningsytor och leda över trafiken innan själva avstängningen görs.
Dessa trafiklösningar ska byggas vid sju olika ställen i anslutning till E6:an på båda sidor om Göta Älv. Arbetet sker i 16 olika åtgärdspaket som i sin tur är grupperade i fem etapper.
Under 2022–2023 stängs ett tunnelrör i taget av för att renoveringsarbetena där ska kunna göras. Under själva renoveringstiden kommer NCC att sköta de tillfälliga trafikanordningarna och omledning av trafik, beläggning och barriärer inne i tunneln. Utöver detta ska två magasin för rening och sedimentering av dagvatten vid tunnelmynningarna anläggas.
Avancerad geoteknik med branta lutningar och Göteborgslera
Vid Olskroksmotet byggs ett tredje körfält byggs längs E6 N, en permanent åtgärd som kommer avlasta trafiken i området. Geotekniken i området är svår med branta lutningar och gott om den göteborgska leran i backen, vilket gör att schaktningen måste ske i små och noggrant övervakade bitar, maximalt 5 meter i taget. Gedigen arbetsberedning och beräkningar gjorda av bl.a. NCC Teknik vägleder arbetet.
22/4 – 24/4 stängs E6 av helt och hållet då en tågbro över E6:an ska rivas (av ett annat NCC-projekt, E02 Centralen, en del av Västlänken). Under denna helg ska byggnationen av den sista etappen av Olskroksmotet utföras, en vägsträcka om 100 meter.
Trafiken är en rejäl utmaning
Utöver tuffa deadlines är trafiken en stor utmaning med det intensiva trafikläget: 125 000 fordon/dygn, många av- och påfarter, höga hastigheter, tung lastbilstrafik med mera. Projektet använder sig av ett flertal metoder såsom TMA-bilar, betongavspärrningar, sänkt hastighet och chikaner.
Bilder i bildspel: Josefine Stadig