Trafikplats Tingstad i Göteborg
NCC har på uppdrag av Trafikverket utfört om- och nybyggnad av Tingstadmotet, norr om Tingstadstunneln i Göteborg. Trafikplats Tingstad är en del av Marieholmsförbindelsen. Projektet har omfattat total ombyggnad av befintlig motorväg, E6:an, på Hisingssidan där motorvägen sänkts för att möjliggöra anslutning till den nya Marieholmstunneln under Göta Älv.
NCC har byggt vägar, broar och tråg som ansluter vägtrafiken från E6:an och Lundbyleden till den nya vägtunneln under Göta Älv, samt nya gator, rondeller och nya gång- och cykelvägar för lokaltrafiken runt för att knyta ihop lokaltrafiken i området. Trafikplats Tingstad är ett av fyra delprojekt i Marieholmsförbindelsen, en ny förbindelse under Göta älv. Projektet stod klart i slutet av juni 2020.
Klassiskt infrastruktursprojekt
Trafikplats Tingstad är ett på många sätt klassiskt infrastrukturprojekt med vägar, broar och betongarbeten, trafikanordningar, konstbyggnader, bankpålning, påldäck, tätskärm och återinfiltrationsanläggning, tillfälliga åtgärder så som tex sponter och grundförstärkningar med hänsyn till stabilitet i byggskedet, pumpstationer och åtgärder för allmän trafik, tillfälliga vägar.
Projekt med stora utmaningar
Arbetsområdet omgärdades av E6 (en av Sveriges mest trafikerade vägar med en genomfart om 80 000 fordon/dygn), Lundbyleden plus en järnväg som inte bara förser Bohuslän med pendeltrafik, utan också är livsnerven till hamnen i Göteborg. I tillägg till det finns även industrispår, industrier och andra verksamheter, samt bostadsområde med skogsområde för rekreation.
Utöver själva produktionen har projektet hanterat många utmaningar i projektet, exempelvis en omfattande marksanering, hantering av vattenförande skikt, logistiken i det långsmala arbetsområdet avdelat av intensiva trafikleder samt en liten men komplicerad sprängning kloss an E6:an.
Projektet har omfattat stora geotekniska utmaningar med lös lera och bergsschakter alldeles intill E6. Djupa schakter precis bredvid en intensiv trafikled kräver extra noggrannhet i att säkerställa stabiliteten.
Trafiken den största utmaningen
Den största utmaningen har varit den mycket intensiva trafiksituationen tätt intill arbetsområdet. Man kan säga att det har varit trafiken som har styrt produktionen i varje moment. Oavsett om det gäller att schakta ner 10 meter i göteborgsleran alldeles intill E6:an eller att bygga portaler för formställning tvärs över vägen så har arbetsupplägget anpassats till att fungera med alla trafikslag.
Projektet har genomförts enligt Trafikverkets modell för utökad samverkan. Detta har varit en del i att vi och Trafikverket haft en god dialog och ett mycket gott samarbete genom hela projektet. Detta speglar också av sig i den färdiga produkten som bägge parter är stolta över.
Asfalt från miljöanpassat asfaltverk
Sammanlagt läggs cirka 35 000 ton asfalt i projektet. Den tillverkas vid Kärraverket som är ett av NCC:s miljöanpassade asfaltverk, där användningen av fossila bränslen minimerats och bytts ut mot träpellets, NCC Green fuel. Asfalten från den befintliga vägen kommer att rivas och återvinnas för att ingå i den nya beläggningen och i andra närliggande projekt.
Läs medarbetarnas blogginlägg
Vi måste få bort machokulturen
Tyvärr har vi problem med en machokultur i byggbranschen och där behöver vi ta vårt ansvar och göra en förändring. Vi vill vara ett företag där alla kan trivas och kan jobba utan att behöva utsättas för kränkande särbehandling och då måste vi börja med oss själva