Bra skolor bygger på samlad kunskap
De bästa skolorna byggs genom grupparbete. Då kan vi lära oss av varandra och skapa byggnader och skolgårdar som möter skolans utmaningar och behov. Ni är experter på era behov och önskemål, vi är experter och har stor erfarenhet av att bygga just skolor och förskolor.
Sveriges befolkning växer och barnantalet ökar kraftigt, vilket innebär att det under de närmaste åtta till tio åren behöver byggas runt 1400 nya skolor runt om i landet. För oss på NCC är utvecklingen och byggandet av skolor en viktig samhällssatsning som kan fungera som en hävstång för större samhällsvärden, så som lärande, bättre skolresultat och en trygg miljö för elever och lärare.
Grupparbete i samverkan – en klok samarbetsform när man bygger skolor
För att vi ska kunna skapa byggnader och skolgårdar som möter skolans utmaningar behöver vi arbeta tillsammans i nära dialog i ett tidigt skede. Då kan vi fånga upp och dela kompetens, insikter och kunnande mellan oss. Genom samverkan kan vi tillsammans prioritera rätt och få största möjliga utväxling av investeringen – både samhällsekonomiskt och för den enskilda individen. Ett projekt där dialog, öppenhet och samarbete genomsyrar arbetskulturen ger enastående resultat.
Kloka lärmiljöer och skolans utmaningar
Så vad behöver vi tänka på för att bygga bra och kloka lärmiljöer för barnen och inspirerande arbetsplatser för skolpersonalen som samtidigt är ekonomiska att både äga och förvalta? Vi har identifierat sex fokusområden som är viktiga när vi tillsammans med skolans aktörer planerar och bygger framtidens skola:
- Pedagogik – lokaler och lärmiljöer som bidrar till och stärker inlärning.
- Trygghet – lösningar som bidrar till ökad trygghet och minskar risk för skadegörelse.
- Aktivitet – miljöer som stimulerar till nyfikenhet och fysisk aktivitet.
- Arbetsmiljö – en sund och trivsam miljö för lärare och elever.
- Flexibilitet – lokaler som går att nyttja på olika sätt över dygnet och som kan ställas om över längre tid.
- Hållbarhet – kloka val ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt långsiktigt perspektiv.
Med utgångspunkt i dessa områden kan vi tillsammans föra en dialog kring vad som är viktigt på just er nya skola för att skapa en lärmiljö som samspelar med pedagogiken och bidrar till lärande och trivsel.
Brogårdaskolan – ett andra hem för elever och personal
Viksbergsskolan – stimulerar nyfikenhet och rörelse
Hållbarhet
På NCC arbetar vi ständigt med att minska klimatpåverkan både under byggproduktionen och i den färdiga produkten. Exempelvis har vi stor erfarenhet av att bygga skolor och förskolor med passivhusteknik. Läs mer om vårt hållbarhetsarbete.
Social hållbarhet kopplat till barn och ungdomar är något som ligger oss extra varmt om hjärtat. Sedan många år driver vi Barnens byggskola, en möjlighet för barn att få prova på tjusningen med att bygga. Vi sponsrar också Mattecentrum som erbjuder ungdomar gratis läxhjälp på ett 30-tal orter runt om i Sverige samt via Internet där många av våra medarbetare också är volontärer.